پیشنهاد : درس ” آشنایی با مهندسی دفاع مقدس “

بسم الله الرحمن الرحیم پیشنهاد : درس ” آشنایی با  مهندسی دفاع مقدس ” توسط دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در این نوشتار ، مبانی درس دو واحدی « آشنایی با مبانی مهندسی دفاع مقدس» جایگزین درس ” آشنایی با دفاع مقدس ” برای رشته های مهندسی برای نخستین بار تبیین و جهت تصویب پیشنهاد […]

بسم الله الرحمن الرحیم

پیشنهاد : درس آشنایی با  مهندسی دفاع مقدس توسط دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

در این نوشتار ، مبانی درس دو واحدی « آشنایی با مبانی مهندسی دفاع مقدس» جایگزین درس ” آشنایی با دفاع مقدس ” برای رشته های مهندسی برای نخستین بار تبیین و جهت تصویب پیشنهاد شده است . و در انتها نیز چند پیوست از موضوعات مرتبط ارایه شده است .

 

( مهندسی در دوران دفاع مقدس )

  • مقدمه : تحمیل جنگ و هشت سال دفاع مقدس، یکی از برهه ‌های تاریخی افتخار افرین کشوربوده است و در این مدت اوج ایثار، فداکاری، خلاقیت و پشتکار همه قشرهای کشور تجلی کرده و دفاعی بی نظیر شکل گرفت . یکی از حوزه های ان در بخش مهندسی جنگ بوده است که در جبهه ها و نیز در برابر خسارات وارده به شهرها تجلی یافت . اقدامات صورت گرفته درخصوص مهندسی ، حاوی گنجینه تجربی ارزشمندی را برای جامعه مهندسی به‌همراه داشته است. و ضروری است تا با بهره‌مندی از تجارب ارزشمند دوران هشت سال دفاع مقدس و انطباق آن با شرایط فعلی، بسترهای رشد بیش از پیش در پیشرفت کشور فراهم گردد. بدیهی است انتقال این گنجینه ارزشمند به دانشجویان رشته های مهندسی، به‌عنوان نسل آینده مدیران و متصدیان اداره کشور، می‌تواند علاوه‌بر کاربردی کردن این تجارب در عرصه‌های مختلف، موجب استمرار فرهنگ ایثار و رشادت در جامعه گردد.
  • پیشینه : درس دو واحدی”آشنایی با دفاع مقدس” در سال ۱۳۸۸ مصوب و به مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است . و هر دانشجویی در هر رشته تحصیلی می تواند این درس را مانند سایر دروس عمومی انتخاب کند.
  • اشکال : درس مذکور بعنوان اطلاعات عمومی برای دانشجویان رشته های مهندسی خوب هست ولی برای حرفه کاری آینده آنان تاثیر گذاری ندارد .
  • ضعف نظام آموزش مهندسی : دانشجویان با مبانی طراحی و محاسبات امور مهندسی اشنا میشوند ولی برای شرایط بحران آموزشهای لازم را نمی بینند . لذا پس از فارغ التحصیلی بدان توجه نکرده و پیامدهای اسیب رسانی برای زیرساختهای کشور بوجود می آید.
  • اهمیت موضوع : در دوران دفاع مقدس در شهرها و مناطق عملیاتی کارهای خلاقانه بی نظیری صورت گرفته است ، که می تواند بعنوان تجارب عینی مورد واکاوی دانشجویان قرار گرفته وعبرت آموز بوده ومتناسب با تهدیدات نوین و شرایط روز طراحی های ایمنی داشته باشند .
  • نمونه : درس “مبانی طب رزمی و پزشکی در جنگ و دفاع” برای دانشجویان پزشکی در حرفه شغلی شان بسیارکارآمد بوده و برای حوادث احتمالی کشور بسیار موثر خواهد بود . واز آمادگی های لازم برخوردار خواهند شد .
  • هدف درس :
  • آشنایی باابعادمختلف علوم ومعارف دفاع مقدس
  • انتقال فرهنگ،ارزش هاودست اوردهای آن و ترویج فرهنگ جهاد،ایثار ومقاومت اسلامی دربین جامعه مهندسی جهت ساختن آینده.
  • بازخوانی عبرت گیری واستفاده ازتجربیات مهندسی دوران دفاع مقدس جهت پیشرفت امن وپایدار زیرساختهای کشور
  • منظور :
  • نهادینه نمودن روایت امور مهندسی دفاع مقدس درابعاد مختلف به صورت علمی وکاربردی
  • آشنایی دانشجویان مهندسی باابعادمختلف مهندسی دفاع مقدس درحوزه علوم نظری وعملی
  • انتقال حقایق تاریخی وجغرافیایی دفاع مقدس جهت جلوگیری ازتحریف
  • آشنایی با دستاوردهای مهندسی در دفاع مقدس
  • معرفی ابتکارات و خلاقیتهای مهندسی دفاع مقدس باسایرجنگ های دنیا
  • ترویج و تعمیم و ارتقای فرهنگ ایثار و مقاومت و ارزش های دفاع مقدس در امور مهندسی
  • احیای روح خودباوری ، خلاقیت ، سلحشوری و فداکاری در بین دانشجویان مهندسی
  • امکان پشتیبانی در ارایه خدمات فنی مهندسی به محور مقاومت
  • پیشنهاد :

تصویب درس دو واحدی «آشنایی با مبانی مهندسی دفاع مقدس» بجای درس ” آشنایی با دفاع مقدس ” والزامی شدن آن برای کلیه رشته های مهندسی و اجرای درس در کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور

  • سرفصل های درس پیشنهادی :
  • کلیاتی راجع به تهدیدات و جنگهای دنیا
  • کلیاتی راجع به وضعیت ایران و عراق
  • کلیاتی راجع به جنگ تحمیلی ( پیش از شروع – هجوم سراسری – پیشروی واشغال دشمن – توقف – باز پس گیری – پایان جنگ – پیامدها و دستاوردها )
  • خلاصه ای از عملیاتهای دفاع مقدس ( ده عملیات برجسته )
  • آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس
  • آشنایی با حملات بعث عراق علیه شهرها و زیر ساختها
  • آشنایی با اقدامات مهندسی رزمی در جبهه ها
  • آشنایی با اقدامات مهندسی در شهرها در دوران دفاع مقدس
  • آشنایی با اقدامات مهندسی در زیر ساختهای کشور در دوران دفاع مقدس
  • آشنایی با مدیریت مهندسی دفاعی در دوران دفاع مقدس
  • اقدامات بازسازی کشور پس از پایان جنگ
  • ملاحظات رعایت تجربیات جنگ در طراحی و ساخت
  • آشنایی با ملاحظات دفاعی و مبانی و اصول دفاع غیر عامل
  • تحقیق درخصوص اقدامات مهندسی در دوران دفاع مقدس در رشته مربوطه دانشجو
  • بازدیدگروهی از موزه دفاع مقدس و ارایه گزارش برداشتهای عینی
  • شرکت در ادوی راهیان نور و ارایه گزارش ( گروهی) مطالعات میدانی ( آشنایی با معارف دفاع مقدس ، اشنایی با محیط و اشنایی با برخی اثار باقیمانده )

توضیح ۱ : یک سوم ابتدایی خلاصه درس مصوب ” آشنایی با دفاع مقدس ” بوده و دوم مابقی به امور تخصصی مرتبط با رشته و گرایش مهندسی می باشد .

توضیح ۲ :  از جلسه هشتم به بعد دانشجویان موظف به ارائه گزارش تحقیق همراه با ارائه( کنفرانس) می باشند.

 

**************************************


پیوست ۱ : سرفصل‌ها و منابع درس “آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس

سرفصلها و منابع درس آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس به شرح زیر به تصویب رسید:

بر اساس مصوبات شماره ۱۵۴ و ۱۷۷ شورای اسلامی‌شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی و تشکیل دو جلسه کمیته کار آموزش عالی در حضور معاونت آموزشی وزارت علوم (جناب آقای دکترعباس لطفی) در تاریخ‌های ۳۱/۴/۱۳۸۸ و ۱۴/۵/۱۳۸۸ و سه جلسه کمیته مرکزی نظارت بر حسن اجرای درس “آشنایی با دفاع مقدس” به ریاست سرلشکر دکتر صفوی در تاریخ‌های ۷/۵/۱۳۸۸ و ۱۴/۵/۱۳۸۸ و ۲۲/۵/۱۳۸۸ با حضور اساتید و کارشناسان صاحب‌نظر، سرفصلهای درس مورد بحث و تبادل‌نظر کارشناسی قرار گرفت و به شرح زیر تصویب گردید. ( منبع : شواری عالی انقلاب فرهنگی به نشانی http://iuec.ir/%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA/41  )

گروه درس: عمومی – تعداد واحد: ۲ واحد نظری اختیاری – مقطع: کارشناسی

سرفصل‌های مصوب درس آشنایی با دفاع مقدس:

  1. ۱٫ کلیات تبیین مفاهیم جنگ و دفاع (ضرورت ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس)
  2. آشنایی با جغرافیایی نظامی مناطق مرزی ایران و عراق
  3. بررسی نظری علل وقوع جنگ‌ها (سوابق تاریخی مناقشات مرزی ایران و عراق تا ۱۹۷۵)
  4. بررسی وضعیت محیط امنیتی و بین‌المللی ایران در آغاز جنگ و مقایسه آن با عراق
  5. زمینه‌سازی، اهداف و علل آغاز جنگ
  6. هجوم سراسری و اشغال نظامی مناطقی از جنوب غرب و غرب ایران
  7. راهبرد امام، مقاومت مردمی و نیروهای مسلح، متوقف کردن متجاوز
  8. راهبرد آزادسازی مناطق اشغالی ایران (عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس)
  9. راهبرد تعقیب و تنبیه متجاوز با هدف خاتمه جنگ و رسیدن به صلح شرافتمندانه (عملیات‌های خیبر، والفجر ۸، کربلای ۵)
  10. جنایات جنگی رژیم بعثی عراق(جنگ شیمیایی، جنگ شهرها، جنگ نفتکش‌ها، رفتار با اسرا)
  11. رفتار سازمان ملل در جنگ عراق علیه ایران و فرایند صدور قطعنامه ۵۹۸
  12. نقش قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جنگ عراق علیه ایران
  13. چگونگی پایان یافتن جنگ (پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران و دفع تجاوز مجدد عراق و منافقین و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی عراق)
  14. عوامل پیروزی ایران (رهبری حضرت امام(ره)، تدابیر و ابتکار در فرماندهی و مدیریت دفاع مقدس، فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت، وحدت ملی، پشتیبانیهای مردمی، اسطوره‌های دفاع مقدس)
  15. نتایج و دستاوردهای جنگ و دفاع مقدس در عرصه داخلی و بین‌المللی (فرهنگ مقاومت، ارتقاء موقعیت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، فناوری و نظامی ایران)
  16. بازدید از موزه‌ها و مناطق دفاع مقدس (در صورت امکان)

اهداف درس:

  1. ۱٫ آشنایی دانشجویان با ابعاد جنگ تحمیلی، دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت
  2. آشنایی با نتایج و دستاوردهای جنگ و دفاع مقدس در عرصه داخلی و بین‌المللی (مکتب مقاومت، ارتقاء موقعیت سیاسی، فرهنگی، فناوری و نظامی ایران)

منابع درس:

  1. ۱٫ ولایتی، علی‌اکبر؛ تاریخ سیاسی جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۶
  2. بنی لوحی، سید علی، مبانی دفاع از دیدگاه امام خمینی(ره) در دفاع مقدس با تحلیل مقایسه‌ای، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ۱۳۷۸
  3. منصوری لاریجانی، اسماعیل؛ آشنایی با دفاع مقدس ویژه دانشجویان سراسر کشور– اسلیمی، ۱۳۸۰
  4. درودیان، محمد، خونین شهر تا خرمشهر، سیری در جنگ ایران و عراق، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه، ۱۳۷۹٫

 

***********************************

 

پیوست ۲ : نحوه اعمال نمره و واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در معدل و واحد کل دانشجویان

پیرو بخشنامه شماره ۲۰۸۹۵۲/۲ مورخ ۲۲/۹/۱۳۹۵ در خصوص ارائه دروس اختیاری با استناد به مصوبه جلسه ۸۸۲ مورخ ۲۳/۱۱/۱۳۹۵ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی و مصوبه شورای آموزشی دانشگاه در خصوص نحوه اعمال نمره و واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در معدل و واحد کل دانشجویان بدینوسیله اصلاحیه تبصره ۲ به شرح ذیل ابلاغ می گردد:

تبصره ۲ : درس آشنایی با دفاع مقدس در چهارچوب سنوات مجاز و مازاد بر سقف واحدهای دوره ارائه و با ثبت نمره درس و تاثیر در معدل در کارنامه تحصیلی دانشجو و به صورت رایگان درج می گردد.

لازم به ذکر است اخذ درس مذکور برای دانشجویان اختیاری بوده و مازاد بر جدول و تعداد دروس عمومی جهت فراغت از تحصیل می باشد و جایگزین هیچ عنوان درسی در چارت پیشنهادی دروس گروه های آموزشی برای دانشجویان نمی باشد.

**************************************

پیوست ۳ : طرح درس آشنایی با دفاع مقدس

جلسه ۱

– ضرورت پرداختن به موضوع دفاع مقدس

– مقایسه تحلیلی دفاع مقدس با جنگهای ایران قبل از انقلاب

– رویکردهای انتاق فرهنگ دفاع مقدس به نسلهای اینده

جلسه ۲ : تبیین مفاهیم جنگ و دفاع

– تعاریف و اصطلاحات

– انواع جنگ

– ویژگی های جنگ

– اهداف جنگ

– علل وقوع جنگ های و برخی از دلایل آن

– جنگ و دفاع از منظر حضرت امام خمینی )ره(

جلسه ۳ : آشنایی با جغرافیایی مناطق مرزی ایران و عراق و مناقشات مرزی ایران و عراق

– آشنایی با موقیت جغرافیایی ایران

– آشنایی اجمالی با جغرافیای استان های مناطق مرزی ایران با عراق

– شناخت کلی منطقه خلیج فارس و جزایر آن

– شناخت محیط عراق

– از تشکیل دولت عثمانی تا دولت عراق ) ۰۲۹۱ میلادی(

– از تشکیل کشور عراق تا قرار داد ۰۲۹۱ الجزایر ئ در ادامه تا پیروزی انقلاب اسلامی

جلسه ۴ : برسی وضیت محیط داخلی و بین المللی ایران و عراق و

– وضعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه جنگ

– وضعیت رژیم بعثی عراق در آستانه جنگ

– مقایسه تطبیقی وضعیت های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق

– نقش نظام بین الملل در وقوع جنگ

جلسه ۵ : علل ، اهداف و زمینه ساز رژیم بعث عراق در تهاجم علیه

– علل تهاجم رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران

– اهداف کلی رژیم بعث عراق در تهاجم علیه جمهوری اسلامی ایران

– زمینه سازی رژیم بعث عراق جهت تهاجم به نظام جمهوری اسلامی ایران

جلسه ۶ : هجوم سراسری و اشغال مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران

– تهاجم گسترده هوایی عراق

– محورهای پیشروی و اهداف عملیاتی ارتش بعث عراق در تهاجم زمینی

– مناطق اشغال شده و آخرین حد پیشروی ارتش بعث عراق

۲

جلسه ۷ : نظرت و تدابیر حضرت امام )ره( ، مقاومت مردمی و

– تدابیر و رهنمودهای حضرت امام )ره( در برابر تهاجم ارتش بعث عراق

– واکنش نیرو های مسطح جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهاجم ارتش…

– واکنش نیرو های مردمی و بسیج به تهاجم ارتش بعث عراق

جلسه ۸ : اقدامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از متوقف کردن دشمن

– اوضاع سیاسی ، امیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران

– اجرای عملیات زمینی ، هوایی و دریایی

جلسه ۹ : آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری اسلامی ایران

– تغییر در فرماندهی عالی جنگ

– همکاری و هماهنگی موثر ارتش و سپاه

– آزاد سازی مناطق اشغالی ) کلیاتی از عملیات های مشترک سپاه و ارتش(

– دلایل پیروزی نیروهای مسلح

جلسه ۱۱ : راهبرد تعقیب و تنبه متجاوز

– چرایی ادامه ی جنگ پس از آزادسازی خرمشهر

– دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر

– راهبرد جمهوری اسلامی ایران پس از آزادسازی خرمشهر

– اجرایی عملیات در داخل خاک عراق برای وادار کردن دشمن به قبول شرایط…

– عملیات والفجر ۸

– عملیات کربلای ۱

جلسه ۱۱ : اقدامات دشمن برای توسعه ی جنگ

– استفاد گسترده از عوامل شمیای و نقش کشورهای کمک کننده در آن

– حملات وسیع هوایی و موشکی به شهر های و منابع حیاتی و حساس

– جنگ نفتکش ها و تاثیر آن بر امیت خلیج فارس و اتصاد جمهوری اسلامی ایران

– تغییر روش پدافند عراق و تهاجک موردی به بعضی از مناطق مرزی

جلسه ۱۲ : نقش کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در جنگ رژیم بعث عراق علیه

– کشورهای حاشیه ی جنوبی خلیج فارس

– بلوک غرب با محوریت ایلات متحده آمریکا

– بلوک شرق با محوریت جماهیر شوروی

جلسه ۱۳ : رفتار سازمان ملل در جنگ ایران وعراق و فرایند صدور قطعنامه ۵۹۸

– مروری بر تعداد قطعنامه های صادر شده توسط شورای امنیت سازمان ملل

– شرایط داخلی صدور مفاد قطعنامه ۱۲۸ در تاریخ ۹۲ تیر ماه ۰۶۱۱

– شرایط داخلی و خارجی ایران و دلایل پذیرش قطعنامه ۱۲۸ توسط ایران

۳

– گزیده هایی از پیام امام خمینی )ره( مبنی بر قبول قطعنامه ۱۲۸

– پذیرش قطعنامه ۱۲۸ توسط جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی

– اجرای تهاجم گسترده و مجدد ارتش بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران

– دفع تجاوز مجدد ارتش بعثی عراق در خوزستان

– اجرای عملیات فروغ جاویدان توسط منافقین با پشتیبانی ارتش بعث عراق

– اجرای عملیات نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران در غرب )عملیات مرصاد(

– پذیرش قطعنامه ۱۲۸ از سوی عراق به طور رسمی

– اعلام آتش بس توسط شورای امیت سازمان ملل

جلسه ۱۴ : وضیعت امداد و بهداشت و درمان دفاع مقدس

– اهمیت بهداشت در جنگ

– تاریخچه و نحوه شکل گیری

– مدیریت و فرماندهی دربهداریه رزمی

– امداد و انتقال

– بهداشت

– دارو و تجهیزات پزشکی

– شهدا ، جانبازان ، آزادگان

– دستاوردها

جلسه ۱۵ : تحلیل آمار ایثارگران جمهوری اسلامی ایران و تلفات ارتش بعث عراق

– شهید و شهادت

– ایثار گری و فرهنگ جهاد و شهادت

– اسطوره های دفاع مقدس

– تشابهات دفاع مقدس و عاشورای حسینی

– آمار ایثار گران دوران دفاع مقدس

جلسه ۱۶ : دلایل و عوامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس

– دلایل پیروزی جمهوری اسلامی ایران

– مهم ترین عوامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران

نتایج و دستاوردهای جنگ و دفاع مقدس در عرصه داخلی و بین المللی

– دستاوردهای داخلی

– دستاوردهای خارجی

****************************************

پیوست ۴ : فهرست مطالب کتاب آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس :

فصل اول: کلیات: تبیین مفاهیم جنگ و دفاع

فصل دوم: آشنایی با جغرافیای مناطق مرزی ایران و عراق

فصل سوم: مناقشات مرزی ایران و عراق

فصل چهارم: بررسی وضعیت محیط داخلی و بین المللی ایران و عراق و …

فصل پنجم: علل، اهداف و زمینه سازی رژیم بعث عراق در تهاجم علیه

فصل ششم: هجوم سراسری و اشغال مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران

فصل هفتم: نظرات و تدابیر حضرت امام خمینی (ره)، مقاومت مردمی و …

فصل هشتم: اقدامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از متوقف کردن دشمن

فصل نهم: آزاد سازی مناطق اشغالی جمهوری اسلامی ایران

فصل دهم: راهبرد تعقیب و تنبیه متجاوز

فصل یازدهم: اقدامات دشمن برای توسعه جنگ

فصل دوازدهم: نقش کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در جنگ رژیم بحث عراق علیه

فصل سیزدهم: رفتار سازمان ملل در جنگ ایران و عراق و فرآیند صدور قطعنامه ۹۸

فصل چهاردهم: مقطع پایان جنگ

فصل پانزدهم: دلایل و عوامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس

فصل شانزدهم: تحلیل آمار ایثارگران جمهوری اسلامی ایران و تلفات ارتش بعث عراق

فصل هفدهم: نتایج و دستاوردهای جنگ و دفاع مقدس در عرصه داخلی و بین المللی

 

**********************************************

پیوست ۵ : خلاصه جزوه درس آشنایی با مبانی دفاع مقدس ، در ۱۴ صفحه

فهرست مطالب :

  • تعاریفی از جنگ
  • کلاوزوتیس
  • کوئینی
  • تبیین جامعه شناختی
  • نحوه نگرش جامعه شناسان
  • تبیین اسلامی
  • علل شروع جنگ های دوره متمدن
  • مهم ترین علل و انگیزه جنگ های از دید ادیان الهی
  • علل دور
  • اختلافات تاریخی موجود
  • خلاصه توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر
  • علل نزدیک
  • انقلاب اسلامی
  • عوامل و سوابق مذکور
  • امام خمینی (ره) در تشریح صدور انقلاب
  • شرایط حاکم بر نظام بین المللی
  • علت نامه برای آغاز حمله نظامی به ایران توسط صدام حسین
  • هدف حداقلی
  • هدف حد وسطی
  • هدف حداکثری(اهداف سیاسی)
  • هدف نهایی
  • جبهه شمالی : از اشنویه تا دربندیخان
  • جبهه میانی : از دربندیخان تا دهلران
  • جبهه جنوبی : از مداخل ورودی اروندیه خلیج فارس تا ئهلران
  • پیروزی سریع و قاطع
  • نتیجه اولیه آغاز تهاجم عراق
  • باور جهانی
  • باور امام خمینی
  • حوادث سال اول دفاع مقدس
  • حوادث و اقدامات سال دوم جنگ
  • عملیات بیت المقدس
  • صلح از نظر حقوق بین الملل
  • ارتکاب جنایات جنگی
  • آمریکا
  • کمک های آمریکا
  • شوری سابق
  • آلمان
  • فرانسه
  • اردن
  • کویت و عربستان
  • اقدامات عراق پس از تجهیز کامل نظامی
  • هدف شورای امنیت از صدور قطعنامه
  • دلائل پذیریش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران
  • تداوم خواسته های تجاوز کارانه عراق
  • تلاش ایران برای دستیابی به خواسته های مشروع خودش
  • موضع گیری نظام بین الملل مبنی بر تداوم جنگ
  • پایان جنگ و حفظ تمامیت ارضی کشور
  • پیامد سیاسی
  • پیامد فرهنگی جنگ
  • پیامد اجتماعی جنگ
  • پیامد نظامی جنگ
  • تهدیدات نرم
  • نظامی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • فرهنگی و اجتماعی
  • دفاع مقدس

*************************************

پیوست ۶ : درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس، ویژه دانشجویان علوم پزشکی

هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، به‌عنوان یکی از برهه ‌های تاریخی مهم کشور، زمانی بود که زنان و مردان این مرزوبوم با رشادت‌های خود دورانی طلایی را بر تارک این مرزوبوم رقم زدند. این دوران تجلیگاه عظیم ایثار، فداکاری، خلاقیت و پشتکار همه قشرهای کشور، به‌خصوص رزمندگان اسلام، در مقابله با تهاجم نیروهای بعثی عراق و استکبار جهانی بود.

همانند سایر حوزه‌ها، نقش‌آفرینی همکاران محترم در عرصه سلامت در این دوران رویدادهایی را رقم­ زد که آینه تمام‌نمای اخلاق، ایثار و شهامت را نمایان می‌کند. همچنین در زمینه‌های خدمات‌رسانی شاهد اقدامات نادر پزشکی بودیم که گنجینه تجربی ارزشمندی را برای جامعه علوم پزشکی به‌همراه داشته است.

در برهه کنونی و چهل‌سالگی انقلاب اسلامی و همچنین با توجه به مسیر روشنی که در بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری به این مناسبت پیش‌روی حوزه‌های مختلف کشور ترسیم شده، ضروری است تا با بهره‌مندی از تجارب ارزشمند دوران هشت سال دفاع مقدس و انطباق آن با شرایط فعلی، بسترهای رشد بیش از پیش در کشور فراهم گردد.

بدیهی است انتقال این گنجینه ارزشمند به دانشجویان، به‌عنوان نسل آینده مدیران و متصدیان  اداره کشور، می‌تواند علاوه‌بر کاربردی کردن این تجارب در عرصه‌های مختلف، موجب استمرار فرهنگ ایثار و رشادت در جامعه گردد.

بر ­این اساس و به‌منظور انتقال تجارب و فرهنگ غنی دوران دفاع مقدس در عرصه سلامت به دانشجویان علوم پزشکی کشور، درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس، به‌منظور ارائه به دانشجویان علوم ­پزشکی در قالب دو واحد درسی توسط کارگروهی در حوزه معاونت آموزشی تدوین شد.

 

  • هاشمی فشارکی ؛ سیدجواد ، نقش مهندسی در دفاع مقدس ، مقاله ، ایثار پرس ، ۱۳۹۹
  • هاشمی فشارکی ؛ سیدجواد، تحول در مهندسی قرن ، مجله پرسمان  اسفند و فروردین ۱۳۹۲ شماره ۱۳۵
  • هاشمی فشارکی ؛ سیدجواد، محمودزاده ، امیر و شهپر ، هادی ، نقش مهندسین و سازمان های نظام مهندسی در مدیریت بحران ها ، دومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، شریان های حیاتی و سازه های زیرزمینی ،۱۳۹۱
  • هاشمی فشارکی ؛ سیدجواد، مهندسی و رسالت مهندسین بسیجی ، سازمان بسیج عمران ومعماری ؛شناسه مقاله ۳۹۷۵۴ ، ۱۸- ۹ – ۱۳۹۹
  • هاشمی فشارکی ؛ مهندسی رزمی در دوران دفاع مقدس ، در مرحله مذاکره با ناشر ، ۱۴۰۰